Start / Nyheter / Snöröjning och halkbekämpning
Snöröjning och halkbekämpning
- Publicerad
När vintern är här och snön lägger sig på marken arbetar vi för att göra våra områden säkra och framkomliga. Vi plogar, sandar och halkbekämpar så snabbt och effektivt som möjligt, med särskild prioritet kring vårdcentraler och äldreboenden. Men vad ansvarar vi för och vad kan du som hyresgäst göra själv?
Så arbetar vi med snöröjning och halkbekämpning
Vi har snöberedskap under hela vintersäsongen och är redo att rycka ut tidigt på morgonen efter snöfall. Snöröjning påbörjas när snön har fallit i minst 5 cm. Vid större snöfall eller plötslig isbildning kan det dock ta tid innan vi hinner fram till alla områden. För att säkerställa framkomlighet prioriteras först stora gångstråk, parkeringar och entréer, därefter mer detaljerad skottning och halkbekämpning.
Vi har som mål att plogningen i de områden vi ansvarar för ska vara åtgärdad inom tre arbetsdagar efter snöfall, men ofta går det snabbare än så.
Vad ansvarar du som hyresgäst för?
- Bor du i ett radhus eller lägenhet med egen ytterdörr? Då ansvarar du för att skotta från din ytterdörr fram till allmän väg samt hålla din parkeringsplats fri från snö.
- Har du ett garage? Vi plogar fram till cirka 50 cm från porten, resten behöver du som hyresgäst skotta själv.
Tillsammans skapar vi framkomlighet
Vi uppskattar om du som hyresgäst kan hjälpa till genom att hålla gångstråk och entréer fria från föremål. Det hjälper oss att arbeta snabbare och effektivare.
Vill du veta mer om vårt arbete med snöröjning och få fler tips för vintern?
🔗 Läs mer om snö- och halkbekämpning här